torsdag 27 augusti 2009

Betraktelse

Efter tre dagar på kurs är det lätt att bli nyfrälst. Och det är kanske tur att livet då bjuder flera bra övningsexempel för mina nya "coping-strategier". Jag övar så in i baljan på att vända utlösande händelse och negativ tanke till positiv mottanke och alternativt handlande. Med skiftande framgång visserligen men Rom byggdes ju inte på en dag... Och somligt ligger kanske hos mig. Jag måste ju inte irritera mig på andras sätt att agera eller uttrycka sig. Fast i och för sig, när detta får konsekvenser för hur min dag formas så kanske den negativa tanken ändå får bedömas som rimlig, eller? Jag kommer i alla fall att överleva, det vet jag. Och det finns annat och andra i livet som kompenserar. Men där inne gnager ändå en besvikelse, kanske mest utifrån att personer man trott gott om visat upp en sida man kanske börjat ana men inte önskat se och att det fortsättningsvis kommer att finnas med i relationen framöver och påverka. Lite sorg finns också. Sorg över en vänskap som inte längre är aktuell utan reducerad till en bekantskap.

6 kommentarer:

Malinmittilivet sa...

Jag vill skriva nåt...men vet inte riktigt vad. Kanske kram...? Kram!

Malinmittilivet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Malinmittilivet sa...

Sorry... Det är jag som visst dubbelklickar så att kommentarerna haglar. Ska försöka låta bli denna gång.

Elisa sa...

Tack Malin, du kompenserar!!

Therés sa...

Låt det inte forma dig dag således! Låter enkelt, jag vet....men går att träna på acceptans och låta saker vara som de är samtidigt som det inte behöver beröra dig utan du kan fortfarande vara hel" i din egen riktning och tanke. Hmmm.....hyr konstigt låter inte detta men jag tror du förstår och vi får ta det mer utförligt muntligt. Kram.

MissMian sa...

hmmm..låter som det har hänt tråkigheter och jag kan bara ge dig massor av kramar och hoppas att allt löser sig. Du kommer på lördag väl? Hoppas det för det skulle vara så kul att ses igen!